Pilates: Ydintuki

20.07.2018

Parempi tuttu helvetti kuin tuntematon taivas.

3 / 6 Ydintuki

Ilman ydintukea kaikesta liikkeestä tulee jännittynyttä ja voimatonta. Ilman omaa ydintä voi elämä tuntua mielettömältä tai tyhjältä.

Keho ja mieli tykkäävät kuitenkin pitää vanhasta totutusta kiinni - kipuun turtuu helposti.

Keskustan käyttö on kaiken liikkeen lähtökohta. Voima ja liike lähtevät keskustasta ja ylimääräiset jännitystilat samalla helpottavat. Liikkeen saa keskustan kautta koottua kasaan - ja kaikesta liikkumisesta tulee yhtenäistä, koko kehon liikettä, eikä irrallisia eri osien liikkeitä. Näin voimme hyödyntää koko kehon mahdollisuuksia emmekä kerää jännitystä tiettyihin pisteisiin, kuten hartioihin, niskan seutuun tai niveliin.

Ydintuki kehossa - kylkiluiden ja lantion alaosan välinen alue, lantiopohja, poikittainen vatsalihas, vinot ja suorat vatsalihakset, pallea, selän ojentajalihakset, erityisesti syvä ojentajalihas, nelikulmainen lannelihas, lonkankoukistajat, pakaralihakset - kohtia, jotka nykyihmisellä ovat monesti heikkoja tai kireitä.

Harjoitusten kautta oikea ryhti ja lannerangan tuki vahvistuvat. Kun aktivoidaan ensin keskusta ja vasta sitten pinta, saadaan vaikutukset kohdistettua tarkasti oikeisiin kohtiin. Ydintuen vahvistuessa se alkaa automaattisesti tukea kaikkea liikkumista.

Mindfulnesspilateksen monissa harjoituksissa tarkkailemme omia tuntemuksia, omaa liikettä, omia ajatuksia. Tarkkailemme itseämme, mutta tiedämmekö todella, ketä silloin tarkkailemme? Mikä on oma ytimemme?

Olosuhteet, tilanteet, ihmiset, ajatuksemme, tunteemme... kaikessa tapahtuu jatkuvaa muutosta. Mikä on se muuttumaton pohja, joka pysyy aina samanlaisena muiden asioiden virratessa eteenpäin tai muuttuessa. Annammeko elämän ympärillämme virrata rennosti eteenpäin, vai koitammeko väkisin pysäyttää muutoksen, tai jopa kääntää sen suuntaa? Käytämmeko energiaamme väittämällä elämälle vastaan?

Oma ytimemme - muuttumaton minä - pysyy aina samana. Jos pidämme kiinni asioista, joita todellisuudessa ei ole enää edes olemassa, kokoamme tämän jännityksen monesti myös kehoomme. Irtipäästäminen siitä, joka on joskus palvellut meitä hyvin, on hankalaa, mutta se antaa tilaa nähdä oman todellisen, muuttumattoman ytimemme. Se antaa tilaa nauttia elämästä, sellaisenaan kuin se meille kullakin hetkellä näyttäytyy.

Mindfulnesspilates auttaa sekä kehoa että mieltä löytämään ja vahvistamaan syviä kerroksia, ja saamaan rentoutta ja joustavuutta pinnalle.


Joseph Pilates listasi metodilleen kuusi pääperiaatetta. Ne ovat hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.